Na wnuczka, syna, córkę czy policjanta – o tych sposobach działania oszustów zapewne słyszała już większość z nas. Pamiętajmy jednak, że oszuści wciąż zmieniają metody działania. Coraz częściej zdarza się, że przestępcy podszywają się pod bankierów, maklerów czy sprzedawców internetowych. Uzyskują w wyniku oszustwa dostęp do konta bankowego, a zgromadzone pieniądze przelewają bezpośrednio na swoje konta.
Jednym ze sposobów stosowanych przez oszustów jest podszywanie się pod autentyczne instytucje, firmy czy banki. Ich numer telefonu podczas połączenia również identyfikowany jest jako numer danej instytucji. Przekazują rozmówcy wskazówki, nakłaniają do zainstalowania aplikacji, dzięki której uzyskują dostęp do naszej bankowości elektronicznej. W tym przypadku, najczęściej oszuści podają się za bankierów, maklerów, doradców inwestycyjnych działających w imieniu instytucji oferującej do sprzedaży akcje.
Inny sposób to tzw. przekierowanie. Oszustwo polega na tym, że podczas zakupów internetowych możliwość płatności pojawia się wówczas, kiedy klikniemy odnośnik w osobnym oknie. Jest to przekierowanie do strony oszusta, gdzie zostawiamy swoje dane i dostęp do konta bankowego. Przestępcy tworzą również nakładki na strony serwisów tzw. szybkich płatności. Podczas zakupów przez internet chętnie korzystamy z możliwości opłacenia zamówienia szybkim przelewem. Dzięki specjalnym nakładkom oszuści przechwytują loginy i hasła do bankowości elektronicznej.
Kolejną znaną metodą wykorzystywaną przez oszustów są łudząco podobne strony internetowe. Zazwyczaj przestępcy wysyłają wiadomość, w których załączają linki do stron internetowych. Wiadomości mogą dotyczyć min. promocji, oferty handlowej znanych nam firm, koniczności niewielkiej dopłaty do przesłanej nam przesyłki czy opłaconego wcześniej rachunku. Wchodząc na taką stronę zostawiamy swoje dane przestępcy. .
Jak nie dać się oszukać? Przypominamy o kilku zasadach, które z pewnością pomogą uniknąć nieprzyjemnych sytuacji:
- bądź czujny, gdy otrzymasz wiadomość od kupującego, że już wpłacił, bądź wpłaci pieniądze za sprzedawany przez Ciebie przedmiot, a Ty jedynie poprzez wejście w link i podanie danych karty bankomatowej będziesz miał pieniądze na swoim koncie;
- nie należy podawać danych do bankowości elektronicznej: haseł, loginów, numeru karty i specjalnego kodu zapisanego na karcie. To kod zwany CVV2/CVC2 i nadrukowany jest obok podpisu;
- czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostaje z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
- każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zwierają linki powinno wzbudzić naszą czujność;
- w przypadku uzyskania telefonicznej informacji, z której wynika że twoje pieniądze w banku są zagrożone, jak najszybciej się rozłącz i udaj osobiście do banku by to sprawdzić;
- zawsze dokładnie popatrz, jak wygląda strona internetowa z której wykonujesz przelew. Nawet niewielkie różnice powinny wzbudzić czujność;
- porównaj stronę, na którą zostałeś przekierowany ze stroną oryginalną, wyszukując ją w wyszukiwarce Google. Sprawdź, czy strona jest stroną zabezpieczoną – ma ikonkę kłódki, zabezpieczenie;
- nie ufaj osobom dzwoniącym do Ciebie z instrukcją jak przelać pieniądze na nieznane Ci konto. Nigdy tego nie rób;
- każdy sposób wywarcia na nas presji czasu, pośpiechu, szybkiego sfinalizowania transakcji powinno wzmóc nasza czujność.
kom. Tomasz Żerański
KMP Ostrołeka