Czyszczenie FAP – rodzaj filtra, który także na swoje wymagania

Jeśli nasz samochód to produkt jednej z francuskich marek, bardzo prawdopodobne jest, że spotkamy się z koniecznością wykonywanie profesjonalnego czyszczenia FAP. Okazuje się, że po pewnym czasie eksploatacji, włączające się samoczynnie wypalanie filtra cząstek stałych nie będzie już dawać odpowiednich rezultatów oraz wystarczać wystarcza podzespołowymi do tego, aby dokładnie opróżnić zgromadzone zanieczyszczenia.

Najbardziej efektywną metodą, jeżeli chodzi o czyszczenie FAP, czyli filtra cząstek stałych jest wypłukiwanie wnętrza owego podzespołu wodą, wraz ze specjalistyczny detergentem. To bez wątpienia najlepsza opcja, jeżeli chodzi o stosunek ceny do jakości, ale też samego bezpieczeństwa i czasu trwania procesu. Całość odbywa się tutaj przy wykorzystaniu odpowiedniego ciśnienia, w specjalnej, dedykowanej do tego celu maszynie.

Należy tutaj podkreślić, że FAP (Filtre A Particules) to taki sam filtr cząstek stałych, jak znacznie popularniejszy DPF (Diesel Particulate Filter). Różnica między nimi polega na tym, że do prawidłowego działania FAP, konieczna jest wymagany poziom zawartości płynu Eolys. Jeśli zatem zależy nam na tym, aby filtr ten mógł odzyskać fabryczne właściwości, najlepszym wyjściem okaże się skorzystanie z pomocy specjalistów, którzy oferują profesjonalną usługę regenerację filtrów cząstek stałych. Mamy tu bowiem do czynienia z podzespołem, którego główną cecha powinna być wielorazowość. Tym samym, serwisowe czyszczenie filtra DPF, jest niemalże identyczne, tak jak wygląda to podczas procesu czyszczenia FAP.

Czy możliwe jest czyszczenie FAP domowymi sposobami?

Jeśli postanowimy samodzielnie zabrać się za czyszczenia filtra FAP wykorzystując do tego typowo domowe sposoby, warto zastanowić się nad tym dwukrotnie. Otóż profesjonalnie wykonywany proces wodnego czyszczenia to technika, która przynosi zdecydowanie najlepsze efekty i bardzo ciężko odnaleźć, szczególnie domową alternatywę, która pozwoli nam na takie efekty, jakie mogą zapewnić nam specjaliści w serwisach.

Oczywiście na wielu forach internetowych i nie tylko, odnajdziemy multum pomysłów typowo garażowych rozwiązań, chociaż zanim podejmiemy się odwzorowania jedno z nich, należy przekalkulować czy warto. Ewentualne straty oraz konieczność zakupu nowego filtra może okazać się wyjątkowo kosztowna. Bywa, że cena nowego filtra sięga nawet kilkunastu tysięcy złotych w zależności od matki i modeli pojazdu. W największej liczbie przypadków, zabiegi tego rodzaju nie są w stanie zapewnić nam jakichkolwiek efektów, jeżeli chodzi o poprawę pracy całego podzespołu. Nic więc dziwnego, że najczęściej spotkamy się z opinią, że domowe czyszczenia FAP to jedynie strata pieniędzy oraz czasu, a zwłaszcza wtedy, kiedy porównany czas trwania oraz koszty usługi, którą mogą zaoferować nam specjaliści.

Co sprawia, że czyszczenie FAP jest tak ważne?

Istnieje wiele powodów, dla których powinniśmy dbać o nasze filtry cząstek stałych w samochodach z silnikiem diesla. Ich obecność nie jest bezpodstawna, ponieważ mają one minimalizować przedostawanie się szkodliwej sadzy i innych związków do powietrza, którym oddychamy. Nie bez powodu wszystko produkowane obecnie diesla mają zainstalowany DPF lub FAP. Są to elementy, które oczywiście ulegają eksploatacji, jednak komputery pokładowe co jakiś czasy wymuszają automatycznie serwisowy proces ich czyszczenia, którego nie powinniśmy przerywać.

Jak można dowiedzieć się od ekspertów, wycinanie DPF (bo takie praktyki są niestety stosowane) to najgorsze z możliwych rozwiązań. Nie dość, że może się to skończyć bardzo kosztownym mandatem, to jeszcze przyczyniamy się wówczas do generowania bardzo wielu zanieczyszczeń napływających do naszego środowiska naturalnego. Filtry cząstek stałych to nie jest wymysł producentów samochodów, a podzespół pojazdów, który regulowany jest prawnie i jego zastosowanie w autach z silnikiem diesla jest wręcz obowiązkowe.