Pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, Maciej Lasek, odpowiedział na stanowisko Rady Powiatu Ostrołęckiego dotyczące planów związanych z tzw. szprychą nr 3. W swoim piśmie odniósł się do decyzji radnych oraz przedstawionych w nim argumentów, podkreślając postępy w realizacji inwestycji kolejowej w regionie.
Odpowiedź na stanowisko Rady Powiatu Ostrołęckiego
Preferowany wariant inwestorski
Przyszłość rozwoju infrastruktury kolejowej
Odpowiedź na stanowisko Rady Powiatu Ostrołęckiego
W odpowiedzi na stanowisko radnych powiatu ostrołęckiego, Maciej Lasek zwrócił uwagę na znaczenie, jakie ma realizacja linii kolejowej Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko. Radni, podczas sesji 30 lipca 2024 roku, wyrazili swoje obawy związane z planowaną rezygnacją z połączenia kolejowego Warszawa-Ostrołęka-Łomża-Giżycko w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Pełnomocnik rządu podkreślił, że decyzje dotyczące rozwoju infrastruktury kolejowej są przemyślane i oparte na solidnych analizach.
Preferowany wariant inwestorski
W swoim piśmie Lasek zaznaczył, że w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla linii kolejowej nr 29 dokonano już wyboru wariantu inwestorskiego. Preferowanym wariantem do dalszej realizacji jest wariant W14, który został wybrany na podstawie szczegółowych analiz, w tym przestrzennych oraz społeczno-gospodarczych. „Na podstawie przeprowadzonych analiz przestrzennych, społeczno-gospodarczych, ruchowo-eksploatacyjnych, prognostycznych, ruchu pieszego, technicznych, środowiskowych, konsultacji publicznych i wielobranżowych, analizy wielokryterialnej oraz analizy kosztów i korzyści, została podjęta decyzja o wyborze wariantu W14 jako wariantu inwestorskiego, charakteryzującego się najmniejszą ingerencją w tereny zabudowane oraz w obszary cenne środowiskowo” – napisał Lasek.
Przyszłość rozwoju infrastruktury kolejowej
Pełnomocnik rządu ds. CPK podkreślił, że wybrany wariant zostanie uwzględniony w projekcie Zintegrowanej Sieci Kolejowej. Planowane są kompleksowe analizy dotyczące dotychczasowych oraz nowo proponowanych korytarzy linii kolejowych, które mają na celu opracowanie długoterminowego planu rozwoju infrastruktury kolejowej. „Wybrany wariant zostanie włączony w projekt Zintegrowanej Sieci Kolejowej, w ramach której zostanie wykonana ewaluacja układu dalekobieżnej sieci kolejowej” – dodał Lasek.
W kontekście przyszłych działań, Lasek zaznaczył, że „ewaluacja obejmie m.in.: spodziewaną liczbę pasażerów i pociągów na poszczególnych odcinkach, ich położenie na ciągach europejskich, adekwatność parametrów technicznych, stopień zaawansowania projektów, dostępność i realność ewentualnych alternatywnych rozwiązań oraz efektywne wykorzystanie wcześniejszych inwestycji”. Prace mają być prowadzone we współpracy z PKP PLK S.A. oraz interesariuszami branżowymi i samorządowymi, a ich wyniki planowane są na IV kwartał 2025 roku.
Opierając się na: Powiat Ostrołęcki