W Starostwie Powiatowym 17 stycznia odbyło się spotkanie z zarządcami poszczególnych dróg, projektantami obwodnicy Ostrołęki, przedstawicielami samorządów gmin, transportowców.
- Celem tego spotkania jest skoordynowanie w czasie i przestrzeni zadań projektowych i drogowych poszczególnych zarządców dróg związanych z budową obwodnicy Ostrołęki - wyjaśnił starosta ostrołęcki Stanisław Kubeł.
O obwodnicy Ostrołęki - zadaniu w ciągu drogi krajowej nr 53, realizowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad mówił Jarosław Wąsowski, dyrektor oddziału GDDKiA w Warszawie oraz jej projektant Paweł Batóg z firmy Multiconsult Polska. Projektant przedstawił wybrany po konsultacjach społecznych wariant przebiegu obwodnicy, podstawowe parametry techniczne, przyjęte dla projektowanej obwodnicy a także powiązania z układem istniejącej sieci drogowej, w tym punkty styczne z inwestycją powiatu: drogą dojazdową do planowanej przeprawy mostowej na Narwi w Teodorowie. Dla Powiatu, jako jeden z odcinków obwodnicy, projektuje firma Drogowiec z Białegostoku.
Jarosław Wąsowski, dyrektor GDDKiA, poinformował, że w listopadzie ub. roku został złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy w ciągu DK 53.
Mówił także o remoncie drogi krajowej nr 53 na odcinku Kadzidło-Myszyniec. O te informacje prosiła obecna na spotkaniu burmistrz Myszyńca Elżbieta Abramczyk.
- Bardzo ważnym wydarzeniem dla tej 19-kilomterowej inwestycji jest otrzymanie jesienią decyzji środowiskowej. To kluczowy dokument pozwalający na dalsze procedowanie zadania. Po decyzji środowiskowej uszczegóławiane są rozwiązania na poszczególnych odcinkach drogi. Powinny zakończyć się w pierwszym kwartale tego roku. Po tym etapie z pewnością nastąpi analiza kosztów. Zakładam, że do końca bieżącego roku powinniśmy ogłosić postępowanie na wyłonienie wykonawcy projektu. Do realizacji planujemy przystąpić w 2024 roku. Duży udział państwa, tzn. strony samorządowej zakładamy w momencie projektowania, kiedy trzeba będzie mieszkańcom pokazywać pewne rozwiązania i korzyści z nich płynące - odpowiedział pani burmistrz dyrektor Wąsowski.
O zaawansowaniu prac projektowych dotyczących przeprawy mostowej na Narwi w Teodorowie, jak również budowy drogi dojazdowej łączącej most z DK 61 i DK 53 mówili projektanci z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów oraz firmy Drogowiec z Białegostoku.
Wkrótce planowane są kolejne konsultacje społeczne, których celem jest ustalenie przebiegu drogi łączącej drogę krajową nr 53 w msc. Antonie z drogą powiatową nr 2539W w Łęgu Przedmiejskim.
Na spotkaniu obecny był także wykonawca dokumentacji projektowej obwodnicy Troszyna, która również stanowi odcinek planowanej przez Powiat obwodnicy Ostrołęki i połączenie do międzynarodowego korytarza Via Baltika.
- Ma ok. 2,5 km, jej przebieg zaczyna się i kończy rondem. Inwestycja została podzielona na dwa odcinki. Jeden procedowany jest ZRIDEM, na drugi mamy decyzję środowiskową i staramy się o pozwolenie wodno-prawne - poinformował na spotkanie projektant obwodnicy Tadeusz Suwara. - Droga będzie jedno jezdniowa z oddzieloną rowem ścieżką pieszo-rowerową, z całą niezbędną infrastrukturą.
Podczas spotkania dyrektor Jarosław Wąsowski wielokrotnie podkreślał bardzo dobrą współpracę Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Warszawa z samorządem Powiatu.
- Obwodnica Ostrołęki to jedna z pierwszych obwodnic, która weszła do realizacji. Najpierw do fazy projektowania, za chwilę, mam nadzieję, będziemy mogli przystąpić do realizacji: do etapu "Zaprojektuj i buduj", uzyskania ZRIDuu i samej budowy. I niech to jak najszybciej, i najsprawniej nam się to uda - powiedział. - Na północy województwa nie ma zbyt wielu obwodnic. A z pewnością istnieje potrzeba zmniejszenia natężenia ruchu z Ostrołęki - dodał Jarosław Wąsowski.