Oszuści podający się za prokuratora i policjanta zadzwonili wczoraj do jednej z mieszkanek naszego miasta. Przekazując jej wymyślone informacje nt. rzekomego wypadku spowodowanego przez członka rodziny wprowadzili ją w błąd i wyłudzili znaczną sumę pieniędzy. Również dzisiaj do ostrołęckiej Policji wpływały sygnały, że przestępcy nadal dzwonią do mieszkańców Ostrołęki i powiatu ostrołęckiego – podają się za policjantów. Apelujemy, aby osoby, do których dzwonią oszuści informowały o takich przypadkach Oficera Dyżurnego Komendy Miejskiej Policji w Ostrołęce dzwoniąc pod numer 47-704-14-24. Bądźmy ostrożni!

Ostrołęcka Policja przypomina!!! Pomysłowość oszustów nie zna granic i są w stanie na poczekaniu wymyślać fikcyjne historie – tylko po to, aby podczas rozmowy telefonicznej wywołać u osoby znajdującej się po drugiej stronie strach, obawę o zdrowie i życie bliskiego członka rodziny, silne wzburzenie, a nawet płacz.

Część osób będących pod działaniem takich emocji nie jest w stanie myśleć racjonalnie. Gdy słyszą one, że należy zebrać wszystkie oszczędności, wypłacić je z banku lub pożyczyć pieniądze od sąsiadki – robią to, aby bliskiej osobie nie stało się nic złego. Przekazują pieniądze osobom obcym, często zamaskowanym – nie wiedząc, że mają do czynienia z oszustem.

Przestępcy działający w ten sposób są w stanie wykonać od kilkudziesięciu do nawet kilkuset połączeń telefonicznych w ciągu kilku godzin. Mogą podawać się za policjanta, pracownika banku, wnuczka, innego członka rodziny, pracownika socjalnego, pracownika spółdzielni lub inną osobę. Za każdym razem mają w zanadrzu wachlarz różnych historii, które mają im pomóc w wyłudzeniu pieniędzy.

Pamiętajmy o opanowaniu, czujności i rozwadze! Mogą one nas uchronić przed utratą gotówki i czyhającymi na nią przestępcami.

ZAWSZE!!!

  • Informujmy o „dziwnych” telefonach Policję i członków swojej najbliższej rodziny. W ten sposób zweryfikujmy, czy nie mamy do czynienia z oszustem;
  • Pytajmy pracownika banku – dzwoniąc na dobrze nam znany numer lub infolinię, czy pracownicy banku zadają telefonicznie pytania, jakie usłyszeliśmy w rozmowie z prawdopodobnym oszustem;
  • Nie wpuszczajmy do domu osób nieznanych, chociażby podawały się za przedstawicieli różnego rodzaju instytucji – umówmy się na inny termin i sprawdźmy, czy osoba o danym imieniu i nazwisku faktycznie pracuje w danej instytucji;
  • Sprawdzajmy, czy osoba podająca się np. za urzędnika, czy pracownika instytucji pomocowej, posiada legitymację;
  • Starajmy się zapamiętać osobę, która do nas przyszła, jej wygląd lub markę i numer rejestracyjny pojazdu, którym przyjechała; w razie kontaktu telefonicznego – należy zapisać numer telefonu tej osoby;
  • Pamiętajmy!!! Policja nigdy nie informuje o działaniach operacyjnych!;
  • Prawdziwi policjanci nigdy nie żądają od obywateli wydania oszczędności ani dostępu przez Internet do konta bankowego!
  • Swoimi podejrzeniami podzielmy się dzwoniąc na numer alarmowy 112! Być może ktoś chce nas wprowadzić w błąd i oszukać.

Początek formularza

Dół formularza

st. asp. Krzysztof Kolator

Komenda Miejska Policji w Ostrołęce