Pamiętajmy, aby pod żadnym pozorem nie podawać NIKOMU danych do logowania na nasze konto, bądź kodów autoryzacyjnych potrzebnych do wykonania przelewów. Nie otwierajmy również linków nadesłanych od obcych osób. Jedno kliknięcie może pozbawić nas zgromadzonych na koncie wszystkich oszczędności! Nie dajmy się namówić do zainstalowania na naszym telefonie, bądź komputerze programu do obsługi zdalnego pulpitu, gdy się na to zgodzimy oszuści przejmą całkowicie kontrolę nad naszym telefonem, czy komputerem.

Niemal codziennie do jednostek Policji zgłaszają się osoby, które otrzymały sms-y, e-maile lub wiadomości tekstowe na komunikatorach internetowych z podejrzanym linkiem. Po kliknięciu w niego wyświetlają się strony łudząco podobne do stron bankowych lub stron z płatnościami elektronicznymi. Logowanie powoduje, że przestępcy przejmują nasze dane i w ten sposób uzyskają dostęp do konta bankowego. Natychmiast logują się na nasze konto i dokonują przelewów, kradnąc nasze oszczędności. Do tej metody oszustwa, przestępcy coraz częściej wykorzystują najbardziej popularne komunikatory internetowe.

Przestrzegamy: nigdy nie należy klikać w takie linki!

Kliknięcie w link powoduje, że na nasz telefon może zostać zainstalowane hakerskie oprogramowanie, którego celem jest wyłudzenie naszych danych do logowania się w aplikacji bankowej, a w konsekwencji okradzenie naszego konta.

Zasady bezpieczeństwa w sieci:

  • Nie otwieramy wiadomości i załączników otrzymanych e-mailem od nieznanych nam nadawców;
  • Nie otwieramy żadnych linków załączonych do wiadomości pochodzących z nieznanego źródła;
  • Nie zapisujemy loginu, ani haseł dostępu w plikach tekstowych – takie pliki mogą zostać przechwycone przez programy i aplikacje szpiegujące;
  • Nigdy nie przesyłamy naszych haseł i loginów w wiadomościach tekstowych czy mailowych nawet do naszych bliskich;
  • Nie podajemy też w wiadomościach czy w rozmowie przez telefon naszych haseł i loginów – pracownicy banku nie będą o to prosić, z takimi żądaniami piszą i dzwonią zawsze oszuści podszywający się pod pracowników banku;
  • Warto zadbać o programy antywirusowe i chroniące przed hakerskim oprogramowaniem (antyphishing).

Pamiętajmy, że dane do logowania na nasze konto są danymi ściśle wrażliwymi i nikomu nie powinniśmy ich przekazywać.

Jeżeli dzwoni do Ciebie telefon i w trakcie rozmowy rozmówca informuję cię, że twoje pieniądze są zagrożone i prosi o kody autoryzacyjne naszego do konta to niemal w 100% możemy mieć pewność, że dzwoni do nas oszust!

Nie opowiadajmy również obcym osobom w jakim banku posiadamy konto, bądź jakie posiadamy oszczędności w domu, bądź mieszkaniu. Nie wpuszczajmy także obcych osób do naszego domu, bez względu na to jakie „bajki” nam opowiadają!

Zwracamy się z prośbą do rodzin seniorów o przekazanie im tego rodzaju ostrzeżeń i wskazanie im postępowania w przypadku otrzymania tego rodzaju telefonu. W kontaktach z obcymi osobami ZAWSZE STOSUJMY ZASADĘ OGRANICZOBNEGO ZAUFANIA.

kom. Tomasz Żerański
KMP Ostrołęka